top of page
  • Writer's pictureAmir Hoshia

"מחסור ", מאת מולאינתן ושפיר

Scarcity: Why Having Too Little Means So Much


"מחסור: מדוע מעט מדי פירושו כל כך הרבה" הוא מסע חקירה מעוררת מחשבה של האופן בו מחסור, בין אם הוא בזמן, כסף או משאבים אחרים, משפיע באופן עמוק על התנהגות האנושית, קבלת החלטות ותפקוד קוגניטיבי.

כשקראנו את הספר מתוך פרספקטיבה של הובלת תהליכי שינוי  בעולם עיצוב שירות וחדשנות, מצאנו שספר זה מהווה משאב בעל ערך רב בהבנת היסודות הפסיכולוגיים של המחסור ומסייע לנו לרתום אותו ליצירת פתרונות עסקיים חדשניים.


הכותבים טוענים שהמחסור, למעשה, ״לוכד את המוח״. הוא מוביל אדם לבצע בחירות לא  אופטימליות, בשל התמקדות מצומצמת בדאגות מיידיות ודוחקות. לאורך הספר הם חוקרים כיצד תהליך מינהור קוגניטיבי כזה (Tunneling) יכול להוביל למלכודת המחסור, שבה אנשים נתקעים במעגל קסמים של קבלת החלטות שמונעות מתפיסת חוסר. המחברים מספקים מסגרת משכנעת להבנת השפעת המחסור על התנהגות ומציגים חמש המלצות מעשיות שניתן ליישם כדי ליצור פתרונות עסקיים חדשניים:


הגברת המודעות ומשובים מיידיים

הטמעת מנגנוני משוב בזמן אמת כדי לגרום לאנשים להיות מודעים יותר למצב המשאב של תחושתם הוא במחסור אצלם. לדוגמה, חברת שיתוף נסיעות הבחינה שהנהגים שלה קיבלו לעתים קרובות החלטות כלכליות גרועות בגלל מחסור. הם הטמיעו לוח מחוונים לרווחים בזמן אמת לנהגים, והציעו מנגנון משוב קבועה שהציגה להם את ההכנסה שלהם ביחס לקבוצת ייחוס דומה. זה העצים את הנהגים לקבל החלטות פיננסיות טובות יותר ולהפחית את השפעת המחסור על הבחירות שלהם.


ביטחון וגמישות

יצירת מערכות וסביבות המאפשרות מרווח ביטחון או גמישות בניהול משאבים. לדוגמה, חברת פיתוח תוכנה זיהתה שמפתחים העובדים על מספר פרויקטים בו-זמנית חוו לעתים קרובות מחסור בזמן ומיקוד. הם בנו מחדש את ניהול הפרויקטים כדי לאפשר זמן "ביטחון" ייעודי, שבו המפתחים יוכלו לחקור רעיונות חדשניים או לטפל בבעיות קריטיות. גישה זו הגבירה את היצירתיות ושיפרה את איכות הפרויקט הכוללת.


הסבת תשומת לב וברירות מחדל

שימוש  בדרכים של משיכת תשומת לב ותחושת ברירת מחדל כדי להנחות אנשים לקראת החלטות מיטיבות. פלטפורמות מסחר אלקטרוני ממנפות את פסיכולוגיית המחסור כדי לעודד משתמשים להשלים את הרכישות שלהם. הם מטמיעות תווית "כמעט אזל" על פריטים פופולריים כדי לעודד לקוחות לקבל החלטות קנייה מהירות, דבר שמוביל להגדלת שיעורי ההמרה וההכנסות.


מינוף של תמיכת עמיתים ורשתות חברתיות:  

ניצול כוח המעגלים החברתיים במטרה לספק תמיכה ומוטיבציה. לדוגמה, אפליקציית כושר זיהתה שמשתמשים נאבקים לעתים קרובות עם מחסור במוטיבציה להתאמן באופן קבוע. הם הציגו רכיב  חברתי שאיפשר למשתמשים להתחבר עם חברים ולשתף את התקדמות האימון שלהם. מערכת תמיכה חברתית זו הגבירה את מעורבות המשתמשים, ועזרה לאנשים להתגבר על מחסומים הקשורים למחסור בהתמדה של פעילות גופנית. 


לסיכום,

קריאת "מחסור" מומלצת בחום לאנשי מקצוע המבקשים ליצור מוצרים, שירותים ואסטרטגיות עסקיות יעילים ואמפתיים יותר. הבנה והתייחסות להשפעת המחסור על לקוחות ועובדים  יכולה להוביל לחידושים פורצי דרך שלא רק משפרים את רווחת הפרט אלא גם מניעים הצלחה עסקית, ולא פחות מכך, גורמים להשפעה חיובית על חייהם של אנשים.



66 views0 comments
bottom of page