• Naomi Hertz

מודל מקדונלדס: להיכשל בקטן ולהצליח בגדול

Updated: Jan 10


רשת מקדונלדס היא דוגמא לחברה שמתחילת דרכה ידעה להתאים את עצמה לתנאי השוק המשתנים תוך הקשבה מלאה לרחשי הציבור ודיוק הערך ללקוח. החברה השתמשה בכלים לפיתוח חדשנות המבוססים על חשיבה עיצובית. חשיבה עיצובית היא מתודולוגיית עיצוב המאפשרת להתמודד עם בעיות מורכבות שאינן מוגדרות או שאינן ידועות ע"י הבנת הצרכים האנושיים. שלבי העבודה (הלא בהכרח ליניארים) של תהליך זה כוללים למידה אמפתית של האנשים הקשורים בבעיה, מסגור מחודש של הבעיה מתוך פרספקטיבה מבוססת אנוש (בניגוד לממוקדת ממסד, ארגון וכו'), רעיונאות משותפת לבניית מגוון של דרכי פתרון לבעיה ופרוטוטייפ, שבו נתמקד כעת.

הפרוטוטייפ הוא אב הטיפוס של הפתרון העתידי שיצרנו. הוא כלי שמאפשר לנו לקבל משוב במהלך הפיתוח של המוצר שלנו מהמשתמשים, הספקים, השותפים והמשקיעים שלנו. השימוש בכלי זה הוא תהליך איטרטיבי וחוזר על עצמו בקני מידה שונים וברזולוציות משתנות, במטרה לענות על השאלות שעולות, בדרך ליישום הפתרון החדש. הפרוטוטייפ מאפשר לתקף ולטייב את הרעיונות שלנו באופן שמצמצם משמעותית את חוסר הוודאות המובנה בבניית פתרון חדש ומקטין מאוד את עלויות הפיתוח והפריסה של פתרונות בשטח.

לפרוטוטייפ פנים רבות. הכל תלוי בקונטקסט של האתגר ובשאלות שעולות ממנו. הנה כמה עקרונות שעומדים מאחורי הפרוטוטייפ ולצידן כמה דוגמאות:


Show Don’t Tell – המחשה שעוזרת לתקשר ולדייק

המחשה לפרטים של הרעיון. מה קורה מתי? מה סדר הפעולות? את מי פוגשים? באיזה ממשק? מה המטרה של כל שלב? הירידה לפרטים מאפשרת לוותר על המונחים הגבוהים שלעיתים נותרים עלומים, ומקלה על שיח קונקרטי שבו השיחה בתוך צוות הפיתוח הופכת לקלה ומועילה יותר. לאחר מכן, היא מאפשרת קבלת משוב מהמשתמשים הפוטנציאלים של הפתרון במהירות ולפני השקעת כספים.

דוגמא לכלי המשמש להמחשת השלבים הראשונים של פיתוח פתרון הוא ה-,Storyboard שמתאר בצורה מילולית ו\או ויזואלית את חווית השימוש, הממשקים הנדרשים ואת הפעולות מזווית הראיה של המשתמש.

ה- storyboard מעלה ומציף שאלות לצוות הפיתוח ומאפשר לייצר דיון והסכמה על הפרטים שמרכיבים את הפתרון. לאחר מכן, הוא מאפשר לשתף, להציג ולקבל משוב מהמשתמשים במהירות וללא השקעה כלכלית גדולה. בנוסף, כמובן, הוא משמש ככלי בעל עוצמה להצגה לבעלי עניין ולמשקיעים.


Quick & Dirty – גמישות בבניית הפתרון

לא להשקיע יותר מדי. לקבל תשובות מהר, לנסות שוב.

אחד המאפיינים המדוברים בכלכלה ההתנהגותית הוא אפקט ההתאהבות \ הבעלות - ככל שאנחנו משקיעים יותר זמן, מחשבה, כסף וכו' אנחנו נקשרים יותר ולכן אנחנו מתקשים לקבל משוב או ביקורת ולשנות אותו בהתאם.

לכן, על מנת שנוכל לשמור על גמישות מחשבתית בעת פיתוח הרעיון, אנו רוצים לשמור את ההתנסויות שלנו מהירות ופשוטות. המטרה היא לאפשר להתנסות, להיכשל וללמוד בזול, להקשיב ולתעד את הביקורת כדי שנוכל לתקן ולהגיע לתחילתו של הפיתוח והיציאה לשטח עם המרכיבים הנכונים ועם ודאות גבוה להצלחתו.

הנה דוגמא לאיך מקדולנדס דייקו את הערך של מהירות ע"י שרטוט המטבח על מגרש טניס


Be the System – תיקוף בקטן שחוסך כסף בגדול

לדמות את מה שהפתרון שלנו יעשה על משתמשים אמיתיים. כל מה שאפשר לעשות בגדול ויקר אפשר לעשות בקטן ובזול. המטרה היא לעביר את המשתמש את החוויה ולבחון את התגובות שלו בזמן אמת בחוויה אמיתית. תיקוף מסוג זה יכול לדמות מערכות דיגיטליות שלמות או על מנת לבדוק חלקים מתוך המחקר או ממה שיושב בבסיס הפתרון שלנו.

דוגמא להדמיה של פעילות מערכת דיגיטלית מול המשתמש הוא בוט, כשבתהליך הבדיקה עומד אדם בצד השני, במקום מחשב. האדם מתקשר עם המשתמש תחת אותם כללי התנהגות של המערכת העתידית, ותוך כך לומדים ומדייקים את הפרוטוקול או האלגוריתם של הדיאלוג.


לסיכומו של עניין, פרוטוטייפ באיכות נמוכה (Quick and Dirty) הוא אחד השלבים הכלכליים ביותר בתהליך הפיתוח, כי הוא מקטין סיכונים, יוצר וודאות גבוהה בפיתוח הפתרון. יתרה מכך, הוא סוגר מעגל בתוך מודל החשיבה העיצובית, מעגל שמתחיל באדם, ובהבנה שלו ומסתיים אצל אותו אדם, שכבודקים עד כמה הפתרון שלנו ענה על הצרכים וההזדמנויות שעלו בלמידה שלו.


וויטבורד הינה חברה בינלאומית לפיתוח חדשנות ועיצוב שירות. אנו יוצרים מוצרים ושירותים חדשניים ופורצי דרך במגוון ענפים ומגזרים, עסקיים וציבוריים, באמצעים טכנולוגיים ואחרים, במטרה ליצור אימפקט ובידול עסקי.


רוצים לדבר עם מומחי החדשנות של Whiteboard ולחשוב על הפרוטוטייפ שלכם?...


51 views0 comments

© 2020 by Whiteboard

  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon
Whiteboard + DT logo.png