top of page
  • Writer's pictureAmir Hoshia

מודלים עסקיים שנוצרו בתקופת הקורונה, והאם הם כאן בכדי להישאר?

Updated: Jan 10, 2021


 

אין ספק. הקורונה מתחה את גבולות היצירתיות האנושית בכל מיני דרכים. המשבר שינה בצורה דרמטית דפוסי חשיבה ופעולה של אנשים, של חברות עסקיות ושל גופים ציבוריים. השינוי הזה נולד מתוך הצורך של האנשים והקהילות להתמודד עם מצבי קיצון, בשילוב עם הרבה זמן פנוי ועם תחושה של "זה הזמן לעשות משהו שונה".

מתוך הצורך בהישרדות ובהמשכיות, ביצענו כולנו התאמות.

גופים עסקיים הגיבו. הם התאימו את המוצרים, שלחו אלינו שליחים ומתחו את השריר של עבודה מרחוק. תושבים הגיבו. הם הגבירו פעילות קהילתית, נתנו עדיפות לעסקים מקומיים ולמדו כישורים חדשים - מקצועיים ואישיים.





מה ישאר גם אחרי המשבר?

השאלה הגדולה שכולם שואלים אותנו היום היא: "אילו מודלים חדשים נוצרו בתקופה הזו וישארו איתנו גם אחריה?" ארגונים שמנסים לגבש את תכניות הפעולה שלהם לעולם החדש, עדיין מגששים במבוך ומחפשים את ההזדמנויות הנסתרות ואת החדשנות.


כמו תמיד, החשיבה של ארגונים, ציבוריים ועסקיים, נובעת מצורך דחוף להגיב ולהתאים את עצמם למצב הנוכחי. לרוב, יכולת הזיהוי של תהליכי שינוי אמיתיים, שמתגבשים אצל הלקוחות שלהם, חלשה ומאוחרת. כשהם מגלים את השינויים האלה, הם כמעט תמיד לא יהיו הראשונים שם...


מתוך מחקר שערכנו ב-22 מדינות ברחבי העולם, הגענו למסקנה מרכזית אחת. מרבית השינויים והתהליכים, החדשניים באמת, שיישארו איתנו ביום שאחרי הם אלה שנוצרו על ידי אנשים ולא ארגונים - על ידי פרטים, קהילות, שכונות… יוזמות שידועות בשם "Grassroots".


למה דווקא יוזמות מקומיות?

יוזמות מקומיות ששרדו לאורך גלי הסגר השונים (והמשונים), ולאורך ההפוגות שביניהם, נבנו על בסיס צרכים אמיתיים ומוטיבציות אמיתיות של אנשים אמיתיים, שהתמודדו עם השינויים שסביבם ועם אובדן השליטה בחייהם. חדשנות נבנית, ברוב המקרים, על אותם יסודות. אותם צרכים עמוקים שלא מקבלים מענה, צפים ומתעצמים במצבי משבר. הם אלו שמשרטטים את אזורי ההזדמנות לחשיבה חדשנית ומשבשת.


רצינו להדגים את אחד המודלים המעניינים שהתפתחו ברחבי העולם לאורך המשבר. למרות השונות בין מדינות ויישובים המודל הזה שרד והשתפר לאורך השנה האחרונה והוא מסמל שינוי מהותי בדפוסי הצריכה, ויותר מכך, הוא מבטא לקיחת שליטה של הצרכנים על חלקים רבים יותר בשרשרת הערך של המוצרים שהם קונים, על המיקום, האיכות והמחיר.


המודל שנציג הוא "השוק השכונתי".

אז הכל התחיל ביום אחד , בסגר בחודש מרץ, בו נולדה יוזמה של חקלאי שנתקע עם כמות גדולה של סחורה, למכור ישירות את מוצריו לתושבי שכונה בעיר, במרכז הארץ...


שאלנו את עצמנו, מה גרם למודל השוק השכונתי לשרוד ואפילו להמשיך להתפתח?

  • מגוון עשיר של מוצרים

  • חידושים ומוצרים לא שגרתיים

  • טריות

  • מחיר נמוך

  • נוחות – עד הבית

  • שליטה ובקרה דרך מודל דירוג הספקים

התושבים השקיעו מאמץ רב בשימור ושכלול המודל, כולל רכש, תקשורת, הפצה, שיפור השירות, מתוך רצון עז לשמר את הערכים הייחודיים שהוא יצר עבורם. אף אחד לא בא ומכר להם את השירות. הם עיצבו אותו!


היוזמות המקומיות לא בנויות על ניתוח מלאכותי ומרוחק, כמו זה שמבצעות ממשלות וחברות גדולות. ניתוח כזה מבוסס, לרוב, על תופעות שכבר נראות לעין, שמופיעות בעוצמה גבוהה, או שהמתחרים כבר הגיבו אליהן.


הזדמנות #1


זו גם אחת הסיבות שתפקיד הרשויות המקומיות הפך להיות כל כך משמעותי בחיינו. הקירבה והשילוב שלהם בתוך הקהילות, יחד עם הזמינות והמענה שלהם לתושבים דרך קבוצות פייסבוק ווואטס-אפ, הפכה אותם במצבים רבים לגורם מאפשר (Enabler), לא פחות מאשר גורם שיוזם וקובע מדיניות.


"גורם מאפשר", הוא כזה שמבין את הצורך האמיתי, שמאפשר לאנשים ליזום, שתומך במשאבים, בעזרה ובפתרון בעיות. עד כמה שזה נשמע מוזר, ארגונים עסקיים גדולים, מחברות מזון ושירותים ועד בנקים מנותקים מהצרכים האותנטיים של האנשים כמעט כמו הממשלה...


הזדמנות #2


הניצוץ, היוזמה, המודל העסקי נולד ומתעצב על ידי האנשים, הצרכים שלהם והאינטראקציה ביניהם.

הדרך שבה ארגונים יכולים לייצר חדשנות, ביציאה ממשבר הקורונה, בנויה ממספר שלבים:

  1. למידה של ההתנהגויות שהשתנו

  2. הבנת הערכים שהשינויים משרתים. האם יש כאן ערך אמיתי ומתמשך?

  3. איתור הגורם המאפשר בעולם השירות או המוצר שלנו או הפיכה לגורם כזה.

  4. מתן מענה לערכים שהשתנו. לא להתנהגויות. ההתנהגויות ימשיכו להשתנות - הערכים לא.


כי בסופו של דבר, People know best!


ווייטבורד הינה חברה בינלאומית לפיתוח חדשנות ועיצוב שירות. אנו יוצרים מוצרים ושירותים חדשניים ופורצי דרך במגוון ענפים ומגזרים, עסקיים וציבוריים,

באמצעים טכנולוגיים ואנושיים, במטרה ליצור אימפקט ובידול עסקי.


להורדת כלי למיפוי וניתוח הזדמנויות, לחצו כאן

רוצים לדבר מומחי החדשנות של Whiteboard ולחשוב מחדש על המודלים העסקיים שלכם?

 

2,179 views0 comments
bottom of page