top of page
  • Writer's pictureAmir Hoshia

עיצוב שירות- חלק 4: פיתוח פרוטוטייפ ובדיקות משתמשים

Updated: Apr 8



בהמשך מסע עיצוב השירות שלנו, אנו מגיעים לצומת הקריטי שבו רעיונות ותובנות מתחילים להתבטא בצורה מוחשית: בניית אב טיפוס (פרוטוטייפ) ובדיקות משתמשים. שלב זה הוא כור ההיתוך של יצירתיות וחדשנות, שבו עומדים למבחן מושגים שעוצבו בעבר על ידי מחקר אתנוגרפי, מיפוי מערכות אקולוגיות ורעיונאות. כאן, המופשט הופך מוחשי, והתיאורטי מאותגר על ידי אינטראקציות בעולם האמיתי.


מלאכת אב הטיפוס

אב טיפוס הוא האמנות של יצירת גרסאות פשוטות של שירות מוצע כדי לחקור ולבדוק את ההיתכנות והשפעתו על המשתמשים. זהו תהליך המאופיין במחזוריות, שבו כישלון אינו מכשול אלא צעד חיוני לקראת עידון. אבות טיפוס נעים בין דגמים באיכות נמוכה - כמו סקיצות או דגמי נייר - לגרסאות באיכות גבוהה המחקות באופן הדוק את השירות הסופי. כל איטרציה משרתת מטרה, ומאפשרת למעצבים לחקור היבטים שונים של חוויית המשתמש וההיתכנות התפעולית.


למה אב-טיפוס?

המטרה העיקרית של אב טיפוס היא למידה. מדובר באימות הנחות, חשיפת אתגרים בלתי צפויים וזיהוי הזדמנויות לשיפור. על ידי הבאת בעלי עניין ומשתמשים לתהליך גישוש זה, אבות טיפוס מאפשרים משוב מוקדם, ומבטיחים שהשירות מתפתח בהתאם לצרכים ולציפיות של המשתמש.


המסע מאב-טיפוס לבדיקת משתמשים

לאחר פיתוח אב טיפוס, הוא עובר בדיקות משתמש קפדניות. שלב זה הוא דיאלוג פתוח בין השירות למשתמשים הפוטנציאליים שלו, תהליך שנועד לאמוד שימושיות, כדאיות ואפקטיביות. בדיקות משתמשים יכולות לחשוף תובנות שאולי לא ניתן להבחין בהן באמצעות תצפיות או ראיונות בלבד, ולספק משוב ישיר על מה עובד, מה לא ומדוע.


אסטרטגיות לבדיקת משתמשים יעילה

אסטרטגיות בדיקת משתמשים משתנות במידה רבה, החל מראיונות אחד על אחד ומבחני שימושיות ועד לניסויי שדה רחבים יותר. המפתח הוא ליצור סביבת בדיקות המעודדת משוב כנה ובונה. זה עשוי לכלול הגדרת משימות ספציפיות למשתמשים, התבוננות באינטראקציות שלהם עם אב הטיפוס, ודיוני המשך כדי להעמיק את ההבנה של החוויה שלהם.


הפיכת משוב לתובנות

המשוב שנאסף מבדיקות המשתמשים לא יסולא בפז, ומציע חלון ישיר לעולמו של המשתמש. שלב זה עוסק פחות בתיקוף ויותר בלמידה – לקחת את מה שהמשתמשים אוהבים, לשאול שאלות ולהשתמש בתשובות כדי לשכלל את אב הטיפוס. זהו תהליך מחזורי של בדיקה, למידה וחזרה, התקרבות הולכת וגוברת לשירות שבאמת עונה על צרכי המשתמש.


המחשה מהעולם האמיתי: מלווה בריאות דיגיטלית

תארו לעצמכם תהליך פיתוח של אפליקציה דיגיטלית לבריאות שנועדה לתמוך בניהול מחלות כרוניות. אב הטיפוס הראשוני, המבוסס על שלבי מחקר מוקדמים יותר, כולל תכונות כמו מעקב אחר תרופות, תזכורות לפגישות ופורום קהילתי תומך.


בדיקת אב טיפוס ואיטרציה

באמצעות בדיקות משתמשים, אנו מגלים כי בעוד מעקב התרופות מוערך מאוד, הממשק אינו אינטואיטיבי עבור משתמשים מבוגרים. פורום הקהילה, שנועד לשמש כרשת תמיכה, אינו מנוצל כראוי בשל חששות לפרטיות. מצוידים במשוב זה, הצוות חוזר על אב הטיפוס, מפשט את ממשק הגשש ומשפר את בקרות הפרטיות עבור הקהילה. מפגשי בדיקה מאוחרים יותר חשפו שימושיות ומעורבות משופרות, ואף הובילו לשיפורים נוספים.


מסקנה

בניית אב טיפוס ובדיקות משתמש הם המקום שבו ״הצמיג פוגש את הכביש״ בעיצוב השירות. שלב זה מגלם את האתוס המחזורי, הממוקד במשתמש, של המתודולוגיה, ומבטיח כי השירות הסופי אינו רק פתרון אלא יוצר שיפור משמעותי בחיי המשתמשים. זוהי עדות לכוחם של אבות-טיפוס ובדיקות ככלים לתרגום חזון למציאות, ולהבטיח שכאשר השירותים יגיעו סוף סוף לקהל שלהם, הם יעשו זאת עם כוח של תובנה עמוקה ותיקוף בעולם האמיתי מאחוריהם.


3 views0 comments

Comments


bottom of page