top of page
  • Writer's pictureAmir Hoshia

עיצוב שירות- חלק 1: אמנות זיהוי האתגר

Updated: Apr 8

ברוכים השבים לסאגת עיצוב השירות שלנו, שבה אנו עומדים להתמודד עם הצעד הראשון הקריטי: זיהוי וניסוח האתגר. קל לחשוב על השלב הזה כעל הצבעה על בעיה בלבד. עם זאת, זה הרבה יותר ניואנסים - זה על חשיפת שכבות של בעיה, הבנת השורשים שלה, ומסגור זה באופן שמכוון אותנו לפתרונות חדשניים.


צלילה עמוקה כדי לחשוף את האתגר האמיתי

זיהוי האתגר אינו קשור רק לזיהוי פער בשוק או תסכול של משתמשים. זוהי משימת גישוש לחשוף את הבעיות הבסיסיות המזינות את הבעיה הגלויה. חקירה זו כוללת מעורבות עם משתמשים פוטנציאליים, בעלי עניין ומומחים כדי לאסוף נקודות מבט מגוונות. זה דומה לעבודת בילוש, שבה כל ראיון, סקר ותצפית מרכיבים יחד הבנה מקיפה יותר של האתגר שעל הפרק.

קחו, למשל, את המשימה של עיצוב מודלים חינוכיים ללמידה מרחוק – צורך דחוף שזוהה בתקופה האחרונה. נראה כי האתגר המיידי הוא היעדר משאבים דיגיטליים אפקטיביים. עם זאת, חקירה מעמיקה יותר עשויה לחשוף סוגיות מורכבות יותר, כגון השונות בסביבות הלמידה הביתיות של התלמידים, פערים בגישה לטכנולוגיה, או המאבק של מורים לשמור על מעורבות בכיתה וירטואלית. כל אחת מהתובנות הללו מוסיפה עומק להבנתנו את האתגר, מעבר לפני השטח לטיפול בסיבות השורש.


תהליך הגדרת האתגר

שלב זה מאופיין בשורה של פעילויות אסטרטגיות שנועדו לקלף את שכבות הבעיה. סדנאות עם מחנכים, הורים ותלמידים; ניתוח משוב על כלי למידה דיגיטליים קיימים; וטבילה בחוויית הלמידה מרחוק הן חלק מארגז הכלים להגדרת האתגר. תהליך זה מניב מארג עשיר של תובנות, המדגישות לא רק את ה"מה" וה"איך", אלא, ובאופן מכריע, את ה"למה" שמאחורי האתגר.

מכאן ניתן לבטא את האתגר באופן שלוכד את מורכבותו ומנחה את תהליך העיצוב. לדוגמה של הכלים החינוכיים שלנו, ניתן למסגר את האתגר כך: "עיצוב חוויית למידה מרחוק מכילה, מרתקת ונגישה המתאימה את עצמה לצרכים מגוונים של התלמידים ומקדמת למידה פעילה". השאלות הבאות מסייעות לנו לדייק בהגדרת האתגר:


  1. מי הם המשתמשים להם אנחנו רוצים לעצב חווית שירות חדשה? למי אנחנו רוצים לעזור? לדוגמא: לקוחות צעירים, תושבים ותיקים, הורים לילדים, עולים חדשים, אנשים עם מגבלה וכו'.

  2. מהו הצורך\החוסר\הכאב שלהם שאותו נרצה לפתור? לדוגמא:  לא מצליחים לבצע פעולה.., שירות איטי…, הולכים לאיבוד בתהליך...

  3. מהם גבולות התהליך או השירות?  איפה נקודת ההתחלה שלו ואיפה הסיום?


מדוע חשוב לבצע את האתגר הנכון

אי אפשר להפריז בחשיבות ההגדרה המדויקת של האתגר. הוא קובע את הכיוון לפרויקט כולו, ומבטיח שהפתרונות שפותחו הם לא רק חדשניים אלא רלוונטיים ומשפיעים. אתגר מוגדר היטב משמש כמגדלור, שמנחה את תהליך העיצוב דרך המתח המתמיד שבין יצירתיות ואילוץ, לעבר פתרונות העונים באמת על צרכי המשתמש.

יתר על כן, שלב ראשוני זה חיוני ליישור צוות הפרוייקט ובעלי העניין סביב מטרה משותפת. זה מבטיח שכל המעורבים מבינים את עומק ורוחב הבעיה, ומטפחים מחויבות משותפת לפתרונה. על ידי אימוץ המורכבות של האתגר, הצוות מצויד טוב יותר לחקור פתרונות חדשניים המטפלים בבעיות האמיתיות שעל הפרק.

בעודנו עוברים את תהליך עיצוב השירות, האתגר שהגדרנו הופך לבסיס הנרטיב שלנו. היא משפיעה על כל החלטה, רעיון ואב-טיפוס שבאים בעקבותיה, ומבטיחה שהפתרונות שאנו מעצבים לא רק רצויים אלא קשורים עמוקות לצרכים שהם שואפים לשרת. הישאר מעודכן ככל שנמשיך לחקור את השלבים הבאים, שבהם נמפה את המערכת האקולוגית ונצלול לתוך מחקר אתנוגרפי, ונעשיר עוד יותר את ההבנה והגישה שלנו לעיצוב שירותים טרנספורמטיביים.


15 views0 comments

댓글


bottom of page